ΠΕΙΤΕ ΣΤΟΠ ΣΕ ΑΙΜΟΡΡΟΙΔΕΣ - ΒΑΛΤΙΩΣΤΕ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΣΑΣ ΖΩΗ ΜΕ ΜΕΡΙΚΕΣ ΕΥΚΟΛΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

on September 27, 2018

 

αιμορροΐδες (hemorrhoids) and διατροφή (diet)

Οι αιμορροΐδες (hemorrhoids) θεωρούνται πλέον “μάζες αγγείων” που αποτελούνται από μικρού μεγέθους αρτηρίες και φλέβες οι οποίες διαπλέκονται μεταξύ τους και βρίσκονται τόσο στο κατώτερο τμήμα του παχέος εντέρου (εσωτερικές αιμορροΐδες) όσο και στον πρωκτό (εξωτερικές αιμορροϊδες).

  Παλαιότερα επικρατούσε η άποψη ότι οι αιμορροίδες είναι διατεταμένες φλέβες όπως οι κιρσοί στα πόδια, ωστόσο όλοι οι άνθρωποι έχουν αιμορροΐδες γιατί είναι απαραίτητες. O ένας στους τρεις θα ταλαιπωρηθεί σε κάποια περίοδο της ζωής του από το πρόβλημα το οποίο όμως μπορεί να αντιμετωπισθεί με φάρμακα, από το στόμα ή με αλοιφή καθώς επίσης και με χειρουργική επέμβαση. Η διατροφή αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα πρόληψης.

  Αιτίες και πρόληψη

  Ανάλογα με την αιτία που προκάλεσε την εμφάνισή τους, οι αιμορροΐδες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

Α) Πρωτοπαθείς ή ιδιοπαθείς: η ακριβής αιτιολογία δεν είναι γνωστή, φαίνεται να ενοχοποιείται όμως η αυξημένη ενδοκοιλιακή πίεση. Καταστάσεις όπως η χρόνια δυσκοιλιότητα αλλά και η διάρροια, η καθιστική ζωή, η σφιχτή ζώνη και τα στενά παντελόνια και φούστες, τα τηγανητά φαγητά, τα καυτερά και πικάντικα, η υπερκατανάλωση αλκοόλ, ο έντονος βήχας, η εγκυμοσύνη και τέλος η προσπάθεια αφόδευσης για χρονικά διαστήματα μεγαλύτερα του πεντάλεπτου αυξάνουν την ενδοκοιλιακή πίεση και προκαλούν τις φλέβες να βγουν έξω από τον πρωκτό.

Β) Δευτεροπαθείς: πολλές φορές η αυξημένη πίεση προέρχεται από άλλα σημεία του φλεβικού δικτύου, όπως το σύστημα της πυλαίας φλέβας η οποία μεταφέρει αίμα στο ήπαρ από άλλα ενδοκοιλιακά όργανα. Νοσήματα όπως η κίρρωση του ήπατος, η θρόμβωση της πυλαίας φλέβας και οι ενδοκοιλιακοί όγκοι αλλά και καταστάσεις όπως η εγκυμοσύνη, προδιαθέτουν για την ανάπτυξη πυλαίας υπέρτασης και, κατά συνέπεια, αιμορροΐδων.

  Στις γυναίκες, οι αιμορροίδες είναι ένα πολύ συχνό σύμπτωμα στην εγκυμοσύνη και συνήθως προκύπτουν μετά τον τοκετό. Προκειμένου να εξασφαλίσετε την υγεία τόσο τη δική σας όσο και του νεογέννητου βρέφους σας,  κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι καλό να ξαπλώνετε πλάγια προς τα αριστερά προκειμένου να μην πιέζετε με την στάση του σώματός σας τις φλέβες που διαπερνούν τις αιμορροϊδες.

  Μερικά μέτρα που μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψητων αιμορροΐδων είναι:

  • Αν η δουλειά σας είναι καθιστική, προσπαθήστε να σηκώνεστε και να περπατάτε τουλάχιστον για πέντε λεπτά ανά ώρα.
  • Αντιμετωπίστε τη δυσκοιλιότητα αυξάνοντας την πρόσληψη φυτικών ινών και υγρών.
  • Αν έχετε επίμονη διάρροια ή βήχα, απευθυνθείτε σε γιατρό για τον εντοπισμό του αιτίου και την αντιμετώπισή του.
  • Αποφύγετε συνήθειες όπως το διάβασμα εφημερίδας στην τουαλέτα και μην κάθεστε σ’ αυτή για διάστημα μεγαλύτερο του πεντάλεπτου.
  • Όταν σηκώνετε κάποιο μεγάλο βάρος εκπνεύστε κατά την προσπάθεια.

  Συντηρητική αντιμετώπιση και διατροφή

  Η συντηρητική αντιμετώπιση των αιμορροΐδων στοχεύει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. Όλοι οι ασθενείς με αιμορροϊδοπάθεια πρέπει να ακολουθούν τις παρακάτω οδηγίες στην καθημερινή τους ζωή:

  • Αποφεύγετε να φοράτε στενά παντελόνια και στενά εσώρουχα,
  • Μην αναστέλετε την ανάγκη για κένωση,
  • Να καταναλώνετε άφθονα υγρά (τουλάχιστον 10 ποτήρια νερό καθημερινά),
  • Αποφεύγετε τη συστηματική άρση βάρους,
  • Προσπαθήστε να κάνετε συχνά ήπια σωματική άσκηση (περπάτημα, τρέξιμο, κολύμπι κ.α.),
  • Αποφεύγετε την κατανάλωση αντιφλεγμονωδών φαρμάκων,
  • Αποφεύγετε το πλύσιμο με κρύο ή καυτό νερό στην περιοχή του πρωκτού (προτιμάτε το χλιαρό λουτρό),
  • Αρκετά ζεστά μπάνια κατά τη διάρκεια της ημέρας με καθαρό, ζεστό νερό για περίπου 10 λεπτά για τη χαλάρωσητων μυών του πυελικού εδάφους.

  Όσο για τη διατροφή, ακολουθήστε μια δίαιτα με περισσότερες φυτικές ίνες και υγρά. Οι αιμορροΐδες είναι συνηθισμένες σε χώρες όπου η διατροφή περιλαμβάνει πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα και είναι χαμηλή σε φυτικές ίνες. Το πρώτο πράγμα λοιπόν που πρέπει να κάνετε είναι να αντιμετωπίσετε τη δυσκοιλιότητα, αν υπάρχει, είναι να εντάξετε στην καθημερινή διατροφή σας τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου. Είναι σημαντικό να κοιτάζετε τις διατροφικές ετικέτες των τροφίμων για να ξέρετε πόσες φυτικές ίνες περιλαμβάνουν. Ένας μέσος άνθρωπος πρέπει να καταναλώνει 25-30 γραμμάρια φυτικών ινών την ημέρα. Περιλάβετε στην καθημερινή σας διατροφή άφθονα φρούτα, λαχανικά, ψωμί ολικής άλεσης ή πολύσπορο, ρύζι αναποφλοίοτο και δημητριακά ολικής άλεσης. Θα πρέπει να αποφεύγονται τα τηγανητά φαγητά, τα καυτερά και τα πικάντικα.

Fibre (ίνα) content

  Όμως προσοχή: Σε περιόδους έξαρσης των αιμορροΐδων, αποφύγετε την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε φυτικές ίνες (πάνω από 15 γρ. την ημέρα), γιατί τη δεδομένη στιγμή θα ερεθίσουν ακόμη περισσότερο το έντερο. Επίσης, ένα επεισόδιο διάρροιας θα επιδεινώσει την κατάσταση. Όταν υπάρχει έξαρση, μη φάτε καλαμπόκι, ποπκόρν, ωμά φρούτα με τη φλούδα και ξηρούς καρπούς, επειδή όσο καλά και να γίνει η πέψη τους δεν θα πολτοποιηθούν εντελώς, γεγονός που θα δυσκολέψει την κένωση και θα ερεθίσει τις αιμορροΐδες. Επίσης, κατά την έξαρση, μην καταναλώσετε φαγητά που προκαλούν φούσκωμα και αέρια, όπως όσπρια, μπρόκολο, λάχανο, κουνουπίδι, λαχανάκια Bρυξελλών, ωμό κρεμμύδι, σκόρδο, πιπεριές, ραδίκια, αβοκάντο, γάλα, πεπόνι και καρπούζι. Παραλείψτε τα μπαχαρικά κατά το μαγείρεμα. Μην πίνετε οινοπνευματώδη ποτά (αλκοόλ).

  Στην περίπτωση κατά την οποία τα συντηρητικά αυτά μέτρα δεν αποδώσουν και το πρόβλημα συνεχίζεται ή επιδεινώνεται, η αιμορροϊδοπάθεια πρέπει να αντιμετωπιστεί με ριζικότερες μεθόδους όπως είναι τα φάρμακα από το στόμα, η αλοιφή και τα υπόθετα. Πρέπει όμως να αποφεύγεται η χρήση τοπικών αναισθητικών όπως ξυλοκαϊνη ή αλοιφή με κορτιζόνη.

Εκτός από τις συμβουλές μπορούμε να σας βοηθήσουμε ΕΔΩ!

Αφήστε ένα σχόλιο

Please note, comments must be approved before they are published


Επιστροφή στην κορυφή